Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2010

Imprimir    Recomanar article
Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Llengua catalana (1362)
Mitjans de comunicació (87)
Premsa escrita (199)
Personatges Personatges
Albert Om (13)
Antoni Bassas (28)
Carles Capdevila (3)
Empar Moliner (5)
Joan Alegre (2)
Jordi Galcerán (7)
Oriol Soler (3)
Salvador Cardús (16)
Toni Soler (9)
Xavier Bosch (13)
Entitats Entitats
Cultura 03 (2)
Focus (2)
Oficina de Justificació de la Difusió (6)
Palau de la Música (98)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Catalunya (2926)
68 lectures d'aquest article
416 impressions d'aquest article
ARA, un nou diari en català
Comunicació




El 28 de novembre del 2010 va néixer a Catalunya una nova publicació diària escrita íntegrament en català. Es tracta de l'ARA, un diari d'informació general impulsat per un grup de comunicadors, editors i empresaris entre els quals figuren Antoni Bassas, Albert Om, Toni Soler, Xavier Bosch, la Fundació Carulla, Ferran Rodés —president del Grup Havas—, el Grup Focus i el Grup Cultura 03. Segons apuntava el periodista Carles Capdevila, director de l’ARA, dies abans de l'aparició del diari, es tracta d’"un projecte èpic en plena crisi econòmica". La nova capçalera va arrencar amb un pressupost inicial de 70 milions d'euros i unes expectatives de vendes d'uns 11.000 exemplars diaris.


L'estiu del 2010 ja van aparèixer diverses notícies relacionades amb la gestació d’una nova capçalera, però va ser el 4 de novembre quan es va celebrar la festa de presentació oficial de l'ARA al Palau de la Música Catalana. Dies abans, però, el 25 d'octubre arrencava l'”Ara Tour”, una gira promocional que incloïa fins a trenta presentacions obertes en diverses poblacions catalanes, i aquell mateix dia es posava en marxa també una potent campanya de màrqueting amb presència al carrer, la televisió i la ràdio. Paral·lelament, el bloc Ara farem un diari.cat permetia als lectors conèixer pas a pas el procés de creació del futur rotatiu.
Els 120.000 exemplars del primer número de l’ARA es van exhaurir en només unes hores. La nova capçalera naixia, a més, avalada per 9.000 subscriptors per als seus primers quaranta dies de vida, i amb el suport de 35.000 amics a les xarxes socials. La sortida de la publicació coincidia, expressament, amb la celebració de les eleccions al Parlament de Catalunya. El primer número anava acompanyat d'un suplement especial de 150 pàgines amb poemes, dibuixos i fotografies de 83 personalitats que donaven la benvinguda al nou diari, com ara Isabel Coixet, Joan Manuel Serrat, Pep Guardiola, Javier Mariscal, Judit Mascó o el grup de música Els Amics de les Arts. A la mitjanit del dissabte, poc abans que el primer número en paper arribés als quioscs catalans, s'estrenava també la versió digital ara.cat, amb un exhaustiu seguiment de la jornada electoral i una mitjana rècord de 16.000 visites registrades cada hora.

Al capdavant de la nova publicació se situen el seu president, Oriol Soler, i el director general, Joan Alegre, mentre que Antoni Bassas, Toni Soler i Albert Om formen part del consell assessor i escriuen peces d'opinió setmanals. La redacció, sota la direcció de Carles Capdevila, està formada per una vuitantena de professionals que treballen tant per a la versió en paper com per al web. Es tracta d'una plantilla jove que s'identifica amb el públic objectiu del diari, "persones de 25 a 50 anys, informats i formats, actius i participatius, professionals, líders del món associatiu i el món polític, i socialment d'avantguarda", segons publicava el dossier de presentació del nou rotatiu. Juntament amb els redactors, l'ARA compta amb un gran nombre de col·laboradors i articulistes coneguts, com ara Empar Moliner, Jordi Galceran, Salvador Cardús, Ada Parellada, Joan B. Culla, Marta Espasa, Paul Krugman, Bernardo Atxaga, Rosa Regàs, Jaume Cabré o Mikhaïl Gorbatxov.

El diari té una tirada habitual d'entre 40.000 i 60.000 exemplars, amb un gruix de 48 pàgines de dilluns a dijous, 56 en divendres i dissabte i 64 en diumenge. La publicació ofereix també diversos suplements: "ARA Emprenem" (dissabte), adreçat als emprenedors i empresaris, "ARA Criatures" (dissabte), amb pares, mares i mestres com a principals destinataris, i el magazine Time Out Cultura (diumenges). D'altra banda, el diari manté un acord de col·laboració amb l'International Herald Tribune—l'edició global de The New York Times—, que li permet comptar amb reportatges i articles d'aquest diari nord-americà traduïts al català. Pel que fa a la distribució, l’ARA arriba a tots els quioscs del Principat de Catalunya, de les Illes i d’Andorra, "amb la voluntat d’estar present a més poblacions en funció del nombre de subscriptors que s'hi generin", segons es pot llegir al web diari.

La tecnologia i el món digital han estat dues de les grans apostes de l'ARA, que presenta una clara vocació de format multiplataforma. D'entrada, la redacció és un espai integrat on s'elaboren continguts per a tots els suports: paper, web, podcasts, butlletins i alertes SMS, amb una presència 2.0 molt potent a través de les xarxes socials. A més, ofereix diverses aplicacions en nous suports comunicatius com ara l'iPad. Els redactors compten amb mòbils iPhone que els permeten estar permanentment connectats al web i a les xarxes socials, amb l'objectiu que puguin penjar fotografies o vídeos que considerin interessants de forma immediata. La redacció, situada al carrer Diputació de Barcelona, també compta amb el seu propi plató de televisió. Segons les dades de l’OJD que mesuren l'impacte dels mitjans digitals, Ara.cat va ser el web d’informació general en català que va rebre més visites el mes de desembre, amb 527.269 usuaris únics i gairebé 5 milions de pàgines vistes, "uns resultats il·lusionants que ens confirmen que hi ha un espai important per a una nova etapa de la premsa escrita al nostre país", afirmava Oriol Soler en conèixer les dades. L'ARA també és el diari en català líder en seguidors a les xarxes socials, amb més de 40.000 seguidors al Facebook.

Amb motiu del cinquantè número de l’ARA, el diari va fer públiques les dades de vendes de què disposava l’empresa. D'acord amb aquestes xifres, entre l’1 i el 31 de desembre la capçalera va vendre 22.717 exemplars cada dia de mitjana. No obstant això, i al marge de les dificultats habituals que tenen els mitjans de comunicació actuals per aconseguir ingressos publicitaris en moments de crisi, l'ARA s'enfrontarà a partir del mes de maig del 2011 amb un fet que podria perjudicar la seva consolidació: l'aparició de l'històric diari La Vanguardia en català, que se sumarà, juntament amb l'ARA, als altres tres grans diaris generalistes publicats també en aquesta llengua: El Periódico en la seva edició catalana, l'Avui i El Punt.