Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 1994

Imprimir    Recomanar article
Ayrton Senna

Article de referència:
L'adéu a Ayrton Senna
Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Automobilisme (193)
Esportistes, entrenadors, dirigents esportius (558)
Personatges Personatges
Alain Prost (13)
Ayrton Senna (10)
Frank Dernie (1)
Michael Schumacher (79)
Patrick Head (1)
Roland Ratzenberger (3)
Entitats Entitats
Ford (24)
Gran Premi de Mònaco de Fórmula 1 (10)
Gran Premi de Portugal (3)
Gran Premi de San Marino de Fórmula 1 (11)
Mundial de Fórmula 1 (28)
Parlament del Brasil (4)
Renault (27)
Welt am Sonntag (2)
Williams (26)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Brasil (47)
São Paulo (Brasil) (4)
23 lectures d'aquest article
18 impressions d'aquest article
Ayrton Senna
El 5 de maig es va celebrar a Sao Paulo un dels enterrements més multitudinaris que es recorden en els últims cinquanta anys. Centenars de milers de brasilers van voler dir adéu personalment a Ayrton Senna, el tricampió de Fórmula 1, que havia mort en un accident el diumenge 1 de maig mentre disputava el Gran Premi de San Marino de Fórmula 1.

Senna va ser acomiadat amb honors de cap d'Estat. La comitiva fúnebre va sortir de l'Assemblea Legislativa, on s'havia instal•lat la seva capella ardent, en processó fins a arribar al cementiri de Morumbí. Hi van sonar les tradicionals salves d'honor i les forces aèries brasileres van fer filigranes a l'aire. El president de la República va decretar tres dies de dol nacional i va atorgar a Senna l'Orde Nacional del Mèrit a títol pòstum.

Els metges que li van fer l'autòpsia van dir que Senna va morir per traumatisme cranial i aturada cardíaca immediata a conseqüència del xoc del seu Williams-Renault contra un mur de contenció del circuit d'Imola, quan ja hi havia fet set voltes. El dia abans, un altre corredor de Fórmula 1, Roland Ratzenberger, havia mort en circumstàncies similars a San Marino.

La nòvia de Senna, Adriane Galisteu, va declarar que Ayrton li havia dit que no estava content amb el funcionament del cotxe durant els entrenaments i que havia quedat molt impressionat per la mort de Ratzenberger el dia anterior. El director tècnic de Williams, Patrick Head, va manifestar, però, que podria haver estat una errada de Senna el que va provocar el xoc. Pel que sembla, el corredor brasiler va aixecar el peu de l'accelerador mentre era al revolt de Tamburello, on va ocórrer l'accident, cosa que hauria provocat la pèrdua d'equilibri aerodinàmic del Fórmula 1 que pilotava. Frank Dernie, de l'escuderia Benetton-Ford, va declarar que potser el que havia fallat era la pressió incorrecta dels pneumàtics.

En tot cas, la mort de Senna va encetar les protestes de molts pilots que ja feia temps que es queixaven de la falta de condicions de seguretat en els circuits. L'alemany Michael Schumacher, per exemple, va dir que "s'ha de fixar un límit de velocitat a les rectes i treure tots els obstacles que encara hi ha als circuits del Mundial. Es una cosa que ja s'hauria hagut de fer fa temps". El mateix diumenge de la mort de Senna, el dominical del diari alemany Welt am Sonntag publicar un article de Senna mateix titulat "La tràgica confirmació de les meves advertències", on parlava de la mort de Ratzenberger i de les mesures de seguretat que caldria imposar.

Ayrton Da Silva Senna havia nascut a Sao Paulo el 21 de març de 1960 i va començar la seva carrera esportiva als 13 anys en els karts, especialitat en la qual aviat es va revelar com un gran especialista. L'any 1981 va aconseguir el seu primer gran premi a la Fórmula Ford, i va repetir victòria l'any següent en la Fórmula 2000. L'any 1983 ja corria a la Fórmula 1, i justament ho va fer amb l'escuderia Williams, la mateixa per a qui va fer la seva última cursa.

En un principi, Ayrton corria amb el nom del seu pare, Ayrton Da Silva, però aviat va escollir el nom de la seva mare, Senna, per donar-se a conèixer com a campió a tot el món. Ayrton Senna ja es feia dir així quan va córrer el Gran Premi de Montecarlo l'any 1984 al volant d'un Toleman i va aconseguir de fer posar nerviós el llavors campió mundial, Alain Prost.

La seva primera victòria a la Fórmula 1 la va aconseguir al volant d'un Lotus-Renault al Gran Premi de Portugal de l'any 1985. L'any 1989 va ingressar a l'equip McLaren i l'any 1990 ja era el principal competidor de Prost, amb qui establia temibles lluites de velocitat i risc.

Senna va guanyar els Mundials de 1989, 1990 i 1991. Va participar en un total de 161 premis, va obtenir 65 pole position, i va aconseguir 41 victòries i 614 punts en el campionat del món.