Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2003

Imprimir    Recomanar article
El príncep Felip de Borbó inaugura l´Any del Disseny a Barcelona

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Actes socials, celebracions, homenatges, cimeres (2032)
Arquitectes, dissenyadors, urbanistes (36)
Arts plàstiques: pintura, escultura, dibuix, fotografia (250)
Personatges Personatges
Felip de Borbó i Grècia (63)
Joan Clos (169)
Jordi Pujol i Soley (858)
Josep Piqué (189)
Juli Capella (4)
Entitats Entitats
Ajuntament de Barcelona (355)
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (30)
Foment de les Arts Decoratives (12)
Generalitat de Catalunya (1919)
Kultura, Recerca, Tecnologia i Universals (3)
Ministeri de Ciència i Tecnologia (9)
Museu d`Art Contemporani de Barcelona (33)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Barcelona (3483)
168 lectures d'aquest article
2003: L´any del disseny
Disseny
El 2003 va ser l’Any del Disseny, una cita cultural organitzada pel Foment de les Arts Decoratives (FAD), que va celebrar així el seu centenari. El FAD va néixer el 14 de març del 1903 quan un grup de creadors vinculats a l’artesania i als bells oficis van fundar un centre per promoure les seves activitats.

L’Any del Disseny va comptar amb el suport d’institucions com ara la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i el ministeri de Ciència i Tecnologia, que van aportar 690.000 euros cadascuna. La resta del pressupost, fins a sis milions d’euros, el van aportar alguns museus i institucions com el Macba, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i la Fira de València, que també va acollir activitats de l’Any del Disseny dins de la seva pròpia programació regular.

El programa de l’Any del Disseny va ser molt variat, amb un total de 250 activitats a Barcelona i a d’altres ciutats de l’Estat (exposicions, debats, concursos i conferències) relacionades amb l’àmbit de les arts gràfiques, la moda, l’arquitectura i la joieria. Es van organitzar exposicions que posaven l’èmfasi en el disseny més quotidià, retrospectives dedicades als creadors més coneguts del panorama internacional, mostres que van analitzar les noves tendències en els processos creatius, premis destinats a professionals, beques, concursos per a joves creadors, activitats de participació ciutadana, etc.

La primera exposició es va fer al Convent dels Àngels de Barcelona, inaugurada el 2 de gener del 2003 i titulada Gràfiques ocultes. Produïda pel centre KRTU (Cultura, Recerca, Tecnologia, Universals) del departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics (ADG-FAD) Aquesta mostra era una àmplia panoràmica d’algunes de les peces gràfiques de caràcter marginal i transgressor dissenyades a Catalunya durant els quaranta anys anteriors.

El 14 de març es va inaugurar oficialment al pavelló italià de Montjuïc l’Any del Disseny 2003, en un acte en què van participar el príncep Felip de Borbó, el president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol, el ministre de Ciència i Tecnologia, Josep Piqué, i l’alcalde de la ciutat, Joan Clos. El president del Foment de les Arts Decoratives, Juli Capella, va explicar que l’Any del Disseny pretenia recollir el testimoni de l’exitós Any Gaudí, celebrat el 2002. El logo triat per a l’Any del Disseny era un clip per aguantar papers, un estri que Capella definia com “una obra mestra del disseny: quinze centímetres de filferro intel·ligentment doblegat”.

Una de les finalitats de l’Any del Disseny era plantejar nous reptes per als nous temps, repensar la presència i la funció del dissenyador en aquest món tan canviant. I, sobretot, sensibilitzar el gran públic que el disseny ho és tot, a més d’involucrar-hi tothom, des de les institucions promotores fins a les escoles, les universitats, els professionals, els museus, les galeries i les empreses que han donat suport a iniciatives creatives, així com als ciutadans interessats a descobrir i parar atenció a la realitat que els envolta. Una realitat que ha estat “dissenyada” fins i tot en aquells aspectes que per ser habituals, sembla que hagin existit sempre.