Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2003

Imprimir    Recomanar article
Concentració de clients queixosos d´eurobank el 29 de juliol a Barcelona

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Bancs i caixes (409)
Fusions, adquisicions, opes empresarials, acords (402)
Personatges Personatges
Francesc Homs (111)
Entitats Entitats
Caixa Hipotecària Catalana Mutual (1)
Eurobank (5)
Generalitat de Catalunya (1919)
Norton Life (4)
Parlament de Catalunya (723)
Personal Life (3)
39 lectures d'aquest article
Una intervenció resolta
Eurobank
El 27 d’agost del 2003 el departament d’Economia de la Generalitat de Catalunya va intervenir les mútues accionistes d’Eurobank –Norton Life, Personal Life i Caixa Hipotecària Catalana Mutual– amb l’objectiu d’assegurar la solvència de les entitats, ja que segons el govern català havien incomplert aspectes relatius al pla de rehabilitació ordenat per la Generalitat el 6 de novembre del 2002, particularment en relació amb la “desconcentració del nivell de riscos entre les mútues i Eurobank” Personal Life comptava amb el 4,5% del capital de l’entitat financera, Caixa Hipotecària Catalana Mutual amb el 4,5% i Norton Life amb el 3,2%.

Per aprofundir en la iniciativa, la Generalitat va comunicar la seva intenció de nomenar uns interventors encarregats de tutelar la gestió de les mútues, però mantenint els directius i alts càrrecs titulars. La mesura arribava dos dies després que la junta extraordinària d’accionistes d’Eurobank hagués aprovat no liquidar l’entitat i intentar redreçar la situació econòmica del banc fent una ampliació del capital per valor de 6,5 milions d’euros. A finals de setembre, l’aleshores conseller d’Economia i Finances, Francesc Homs, va justificar la decisió de l’executiu català al Parlament de Catalunya assegurant que el risc de Norton Life, Personal Life i Caixa Hipotecària Catalana Mutual a Eurobank representava només un tant per cent dels seus actius molt per sota del 36% preceptiu establert el 2001. El conseller va dir que no tenia res a amagar i que havia actuat “amb total rigor i celeritat”, i va negar les acusacions de “negligència” i “connivència” formulades per alguns grups polítics. També va indicar que l’actuació del seu departament havia evitat que “els problemes haguessin empitjorat més”.

L’episodi va provocar cert enrenou ciutadà i el sorgiment de protestes de mutualistes que exigien la devolució dels seus estalvis o garanties financeres per part de l’administració catalana un cop establerta la intervenció governamental. Els clients de la modalitat asseguradora unit link van aconseguir així un compromís efectiu, que es va materialitzar quan els van retornar les seves inversions a finals de novembre. Dues setmanes abans els mutualistes ja havien començat a cobrar vuit milions d’euros provinents de les inversions que les entitats qüestionades mantenien amb l’asseguradora luxemburguesa Excell Life, que també era accionista d’Eurobank. Aquest capital, juntament amb el procedent d’altres desinversions, havia estat repatriat per afrontar la liquiditat dels rescats sol·licitats. Aquest no va ser el cas dels 91 afectats per la gairebé suspensió de pagaments d’Eurobank, ja que les seves inversions havien estat referenciades en els actius de la societat.

En total i a través d’aquests procediments, l’1 de desembre Norton Life i Caixa Hipotecària Catalana Mutual havien retornat 26,4 milions d’euros a 1.202 clients que havien contractat productes d’unit link. Dels 2.476 clients que s’havien acollit a aquesta modalitat asseguradora vinculada a fons d’inversió, 1.712 van demanar el retorn de les quantitats invertides per un import proper als 36 milions d’euros. Els deu milions que quedaven serien liquidats cas per cas i previ estudi de cada expedient per part de la Generalitat de Catalunya.