Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2010

Imprimir    Recomanar article
Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Accidents i catàstrofes humanes (458)
Personatges Personatges
Joan Saura (281)
Entitats Entitats
Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (46)
RENFE (133)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Catalunya (2926)
Barcelona (147)
Castelldefels (24)
Gavà (15)
46 lectures d'aquest article
4 impressions d'aquest article
Castelldefels, dol per imprudència
Fatídic accident
La nit de Sant Joan del 2010 la diversió va acabar en tragèdia. A dos quarts de dotze, un grup de trenta persones decideix creuar les vies del tren per arribar més ràpid a la platja de Castelldefels i celebrar la revetlla. Una imprudència. Un tren Alaris, que feia el recorregut Alacant-Barcelona i no va poder frenar, les atropella i causa 12 morts i 14 ferits de diversa consideració.

Alguns testimonis van declarar que la zona no estava prou il·luminada, que no es podia passar pel pas aeri perquè estava tancat per obres i que l'aglomeració de gent col·lapsava el pas subterrani de l'estació. Per contra, les autoritats van assegurar que els passos eren accessibles. Les víctimes, la majoria joves d'origen llatinoamericà, van decidir tirar pel dret i creuar les vies.

La circulació dels trens es va aturar fins l'endemà al migdia. Els ferits, d'entre 16 i 26 anys, van ser traslladats a diversos hospitals, i els cadàvers, a l'Institut de Medicina Legal, a la Ciutat de la Justícia, on es va procedir a fer les autòpsies. Al lloc dels fets es van desplaçar 15 dotacions de bombers, diverses patrulles dels Mossos d'Esquadra, 24 Unitats de Suport Vital Bàsic i Suport Vital Avançat del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), així com efectius de la Creu Roja, entre els quals també hi havia psicòlegs, que van atendre els familiars de les víctimes i els acompanyants.

També es va personar al lloc de la tragèdia el conseller d'Interior, Joan Saura, que va expressar el seu condol per les víctimes i, a les 4:00h de la matinada, va explicar als mitjans de comunicació que s'havia obert una investigació per determinar què no havia funcionat bé, tot i que semblava que la senyalització del pas subterrani era la correcta.

Com era d'esperar, la identificació dels 12 cadàvers va resultar laboriosa per l'estat dels cossos i es va allargar uns dies. De fet, els forenses van arribar a afirmar que hi havia 13 morts, tot i que finalment van comprovar que eren 12: set equatorians, dos colombians, dos bolivians i una dona d'origen romanès, la identitat de la qual no es va conèixer fins l'endemà del funeral que es va celebrar per les víctimes el 30 de juny a la parròquia de Santa Maria de Castelldefels.

Després de la commoció, van començar les investigacions. En van obrir Renfe, Adif i el jutjat de Gavà, que era de guàrdia la nit de la revetlla. El 30 de juliol, el titular del jutjat d'instrucció número 1 de Gavà ordenava l'arxivament de la causa en estimar que en l'atropellament no hi va haver cap fet delictiu, que el baixador complia la normativa vigent i que l'accident el va provocar l'actuació imprudent i temerària de les víctimes.

“El fet que es creuessin les vies, a més d'implicar una conculcació de la normativa que afecta els usuaris dels trens, només pot ser atribuïda a les persones que, amb aquesta conducta, van cometre una imprudència que va tenir un tràgic desenllaç per a les seves vides”, va afirmar el magistrat. En la resolució també va concloure que l'actuació del maquinista del tren Alaris, que va donar negatiu a la prova d'alcoholèmia, va ser la correcta. A més, va precisar que, segons el relat dels testimonis i del mateix implicat, va avisar amb el clàxon de la proximitat del comboi a l'estació i que la màquina portava les llums posades i circulava a una velocitat inferior a la permesa.

Però els lletrats de la majoria de les víctimes, així com els representants legals del consolat de l'Equador, van reclamar més respostes al seu dolor. A l'agost, van presentar un recurs contra aquest arxivament i el cas va acabar a la secció sisena de l'Audiència de Barcelona, que el gener del 2011 ordenava reobrir l'expedient. El tribunal va estimar que el cas s'havia tancat molt de pressa i que ni tan sols s'havia cridat a declarar els autors dels informes pericials perquè els advocats de les víctimes poguessin interrogar-los. Un mes després, els familiars de les víctimes tornaven a demanar d'imputar el conductor del tren en considerar que hi havia "elements susceptibles de generar responsabilitat penal".

Des del fatídic l'accident, han estat moltes les veus que han recordat que travessar les vies és una imprudència temerària, que està prohibit i que pot comportar una sanció de fins a 6.000 euros.