Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2004

Imprimir    Recomanar article
Richard Avedon

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Actors, actrius, directors (340)
Artistes, pintors, fotògrafs, escultors (158)
Arts plàstiques: pintura, escultura, dibuix, fotografia (250)
Escriptors, poetes, filòlegs, traductors (402)
Mitjans de comunicació (87)
Personatges Personatges
Brigitte Bardot (3)
Marilyn Monroe (8)
Richard Avedon (4)
Truman Capote (2)
Entitats Entitats
Harper`s (1)
Vogue (6)
22 lectures d'aquest article
1 impressió d'aquest article
Richard Avedon (1923-2004)
Fotografia
El fotògraf nord-americà Richard Avedon va morir l’1 d’octubre, als 81 anys, a l’Hospital Metodista de San Antonio, Texas, on havia ingressat una setmana abans, en patir un vessament cerebral durant una sessió de fotos per a la revista The New Yorker. Les seves fotografies, sòbries, elegants i innovadores, li van proporcionar un inapel·lable prestigi mundial.

Nascut a Nova York el 15 de maig del 1923, Avedon va realitzar estudis de filosofia a la Universitat de Columbia (Nova York), però poc després va començar a dedicar-se a la fotografia en qualitat d’autodidacte. En acabar la Segona Guerra Mundial, es va unir a l’equip de la revista de moda Harper’s, i durant dotze anys, col·laborant amb editorials mítiques com Carmel Snow o Diana Vreeland, va contribuir a transformar les imatges de moda, trencant amb l’encarcarat marc de l’estudi i inaugurant una nova era en la posada en escena. Els seus models es van incorporar a espais públics i van participar de l’ambient del carrer.

De Harper’s va passar a Vogue, on va treballar fins al 1990. En aquesta prestigiosa revista va publicar infinitat de retrats en blanc i negre, com les imatges glamuroses de Marilyn Monroe i Brigitte Bardot.
Però, amb el pas dels anys, es va allunyar cada vegada més dels encàrrecs comercials i del maquillatge extern per buscar la imatge més descarnada i despullada dels personatges. Aquesta recerca de la veritat va culminar el 1974, amb una sèrie sobre la lenta agonia del seu pare en la qual va captar la crua degradació del càncer que patia.
El 1959 va publicar Observacions, un llibre que amb textos de Truman Capote aplega una galeria de retrats de personalitats dels anys cinquanta als Estats Units, vistos amb total absència de miraments. Però, sens dubte, el llibre més colpidor va ser In the American West, publicat el 1985, amb el qual Avedon va voler trencar amb el mite de l’oest americà i amb el món idíl·lic dels cowboys. Va retratar l’autenticitat dels desheretats del país més ric del món: personatges extravagants, marginals i purs que mostraven la seva dura i difícil realitat. Les contundents imatges que oferia, d’un realisme exacerbat, van provocar indignació i van ser considerades pernicioses, tot i que va ser, potser, la sèrie que més èxit i reconeixement internacional li va atorgar.

Més tard, va seguir la sèrie sobre el Louisiana State Hospital –seqüències d’imatges sobre malalts mentals–, així com una sobre les víctimes del napalm –una dramàtica denúncia de la Guerra del Vietnam– i una altra, Brandenburg Gate, on va immortalitzar la multitud descontrolada en la caiguda del Mur de Berlín.

Per la seva potent capacitat narrativa, Avedon és considerat un dels millors fotògrafs de la segona meitat del segle XX i la seva reconeguda reputació ha estat avalada pels museus més importants, que han dedicat grans exposicions a la seva obra.