Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Reportatge

Any 2012

Imprimir    Recomanar article
El 2012 han editat nou CD el saxofonista Perico Sambeat (Elàstic), el trompetista Raynald Colom (Rise), el pianista Ignasi Terraza (Swing, Swing, Swing) i la valenciana Sedajazz Big Band (Horn Flakes)

El disc 'New York-Barcelona Crossing', un concert del 1993 editat quatre anys després per Fresh Sound Records, va ser la primera de moltes col•laboracions entre jazzmen de totes dues ciutats, segons d

Giulia Valle ha editat un directe i ha dut la seva música als festivals de jazz de Rabat (Marroc) i Corea del Sud

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Personatges Personatges
Andrea Motis (1)
David Pastor (1)
David Xirgu (1)
Elma Sambeat (1)
Giulia Valle (2)
Gorka Benítez (1)
Horacio Fumero (2)
Jordi Rossy (2)
Mario Rossy (1)
Paco Ibáñez (3)
Perico Sambeat (2)
Ramon Fossati (1)
Raynald Colom (3)
Thaïs Morell (1)
Vicenç Montoliu i Massana (8)
Entitats Entitats
Associació de Festivals de Jazz de Catalunya (1)
Berklee College of Music (Boston) (1)
Harlem Jazz Club (1)
Taller de Músics (2)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Països Catalans (124)
63 lectures d'aquest article
95 impressions d'aquest article
Jazz Societat Cooperativa Catalana



Vint anys després de l'enregistrament de New York-Barcelona Crossing, un disc que iniciava el reconeixement de Catalunya com un refugi de jazzistes nord-americans, ha crescut una generació de músics professionals -nascuda al Taller de Músics- que ha de barallar-se amb la crisi (menys pressupost per a festivals i clubs). Però la llavor està sembrada i joves i veterans superen l'examen amb nota.

Àlex Milian - @alexmilianbeser

El 2012 el Harlem Jazz Club ha fet vint-i-cinc anys, s'ha publicat Els millors 100 discos del jazz català i s'han editat nous discos de Giulia Valle, Raynald Colom, Perico Sambeat i Ignasi Terraza, entre molts d'altres. El 2013 farà vint anys del directe dels germans Rossy (Jordi i Mario) amb el novaiorquès Brad Mehldau i el valencià Perico Sambeat editat amb el títol de New York-Barcelona Crossing. A més l'Andrea Motis -la nena prodigi del jazz vocal català- complirà la majoria d'edat i s'anuncien nous enregistraments de Ramon Fossati i Gorka Benítez. Són bones notícies per al panorama jazzístic als Països Catalans, però també hi ha una conjuntura de crisi econòmica que minva els pressupostos dels festivals de jazz -la majoria organitzats per ajuntaments- i dels clubs, que fa uns anys que detecten una reducció del nombre d'espectadors. El pervindre del jazz l'haurà d'assegurar -com si es tractés d'una empresa- l'exportació i la recuperació del consum interior. L'AFEJAZZ (Associació de Festivals de Jazz de Catalunya) ja hi està treballant i els músics, també.

Vint anys del Big Bang.
Si Tete Montoliu va ser una flor d'estiu en el llarg hivern de la dictadura franquista -que va generar interès, una mínima infraestructura de clubs i molts músics autodidactes de coratge incalculable-, l'actual panorama del jazz als Països Catalans està format per una munió de músics professionals i molt cooperatius: l'aliança entre uns i altres a l'hora de col•laborar és tan habitual com el treball social entre les abelles i l'interès d'uns per gravar amb uns altres, tan natural com el canvi de parella entre els bonobos. Només per posar uns exemples: el saxofonista basc Gorka Benítez, afincat a Barcelona des del 1995, ha enregistrat un nou disc amb el bateria David Xirgu (A Marte otra vez, Artimaña Records). Tots dos van tocar junts al grup de Giulia Valle que va gravar Colorista, tot i que ara aquesta contrabaixista -filla d'italians i criada a Barcelona- toca amb un altre quartet, amb el trompetista valencià David Pastor, entre d'altres, que ha gravat Live. Xirgu, mentrestant, forma trio amb el trombonista Ramon Fossati -català instal•lat a París- i el contrabaixista argentí -resident a Barcelona- Horacio Fumero. I Gorka Benítez se n'ha anat de gira uns mesos amb Paco Ibáñez!
La cadena seria interminable perquè la fertilitat d'aquests músics és només comparable a la seva promiscuïtat (musical). L'origen d'aquesta generació de jazzmen cooperatius cal buscar-la, principalment, en el Taller de Músics, on han estudiat la majoria, tot i que n'hi ha que passaren pel Berklee College of Music de Boston. I la biografia imprescindible per entendre el fenomen seria la del bateria Jordi Rossy, nascut a Barcelona el 1964. Autodidacta primer -comença a tocar als onze anys-, estudia percussió, jazz i harmonia i comença a donar classes al Taller de músics el 1982 mentre participa en diversos grups. Però el 1989 se'n va al Berklee College, fa amics, i porta a Barcelona el jove pianista novaiorquès Brad Mehldau. Jordi Rossy, Mario Rossy (contrabaix), el saxofonista valencià Perico Sambeat i Mehldau fan el 1993 -ara farà vint anys- un concert que la companyia discogràfica Fresh Sound (del català Jordi Pujol Baulenas) edita el 1997 amb el títol de Nova York-Barcelona Crossing. Uns anys després, The New York Times enviarà a Barcelona el seu crític de jazz Ben Ratcliff, que publicarà un article titulat “Els jazzmen reten homenatge a Catalunya” on assegura que “Barcelona acull músics americans al començament de les seues carreres” -perquè després de Mehldau en vingueren molts més. En aquella Barcelona postolímpica comença la promiscuïtat dels alumnes del Taller de Músics i el Berklee. I fins ara.

El saxofonista Llibert Fortuny, el trompetista Raynald Colom i els pianistes Albert Sanz i Albert Palau, tots dos valencians, com Perico Sambeat, tots van passar pel Berklee mentre que la resta provenen del Taller.

La nòmina de nordamericans -que no d'estrangers- visitants s'ha reduït però els contactes de molts estan ja fets. El brou ha bullit i s'ha condensat. Barcelona ha esdevingut capital del jazz d'aquest racó de la Mediterrània, però només fa d'epicentre d'un terratrèmol de festivals de jazz (més de 25, de Perpinyà a Alacant i de Tortosa a Sa Pobla) i de competència cooperativa amb altres pols generadors de músics: el més evident és València, que contagia afició mitjançant les bandes de música, però després ofereix poc suport institucional i una escassa oferta de clubs als jazzistes. Perico Sambeat ha explicat més d'un cop que, a València, “la situació, quant a suport mediàtic o de llocs on tocar, és terrible” i que “no hi ha un punt tan important històricament com el Taller de Músics”.

Lehman Blues.
Els nous músics destaquen per una professionalitat i una tècnica indiscutibles que ara la crisi posarà a prova. Si el reconeixement internacional va arribar de Nova York, també la crisi econòmica prové de la ciutat dels gratacels. Lehman Brothers i les subprime han contagiat un virus global que ha afectat especialment les prosperitats més artificials i aquí la bombolla immobiliària va rebentar la bombolla financera empastifant-ho tot. Els festivals, que sovint reben una partida dels pressupostos públics -sobretot municipals-, s'han hagut d'adaptar. Uns pocs, com el Festival Dixieland de Tarragona no s'ha celebrat el 2012, però la majoria hi han tornat i se'n celebren per tot arreu: Terrassa, Vic, Tortosa, La Pera, Premià de Dalt, Vilafranca del Penedès-ViJazz, Alacant, Inca, Escaldes-Engordany, València (Palau de la Música), Platja d'Aro, Torrent, Arenys de Mar, SummerJazz (El Campello, Altea i Dénia), Tàrrega, Xàbia, Sa Pobla, Eivissa, Alcúdia (Mallorca), Santa Coloma de Gramenet, Moià, Perpinyà (Jazzèbre), Roses, Figueres o Peníscola.

Molts d'ells opten només per artistes internacionals, però n'hi ha que donen encara més opcions als jazzistes nacionals, com ara el de Barcelona, Vic o el de Terrassa. La coordinadora del Festival de Jazz Terrassa, Susanna Carmona, explica que, a l'última edició, la 31a, catorze dels vint-i-quatre grups que hi van actuar eren residents a Catalunya. Aquesta proporció favorable a les figures nacionals era una mica més baixa quan el Festival era més extens, “però històricament, des de la primera edició, s'ha intentat mantenir un equilibri 50/50 entre els estrangers i els residents”, diu Carmona.

La crisi va obligar a escurçar una mica el Festival de Jazz Terrassa ja fa dos anys i “de quatre setmanes de durada, ara ha quedat reduït a tres setmanes”. Les raons que els van obligar van ser “la reducció dels patrocinis, tan públics com privats, i una davallada de l'assistència”, segons la coordinadora del Festival.

Susanna Carmona opina que, ens els últims anys, el jazz català “ha crescut en activitat de l'escena local, en producció discogràfica, en escoles de nivell superior i, d'una manera més tímida, també quant a producció del país cap a l’estranger. Això ha tingut un creixement sostingut però important mentre que l'escena del directe s'ha anat reduint: Hi ha menys clubs i menys concerts a la setmana. És paradoxal: tenim una escena enfortida amb més indústria cultural i més músics que mai però aquest creixement no és paral•lel als espais que poden mostrar al públic aquesta escena.”

Els clubs es mantenen, sobreviuen, però molts redueixen les seves programacions. Per contra, el nombre de discogràfiques ha crescut en l'última dècada. Les discogràfiques de Jordi Pujol Baulenas, Fresh Sound Records i Blue Moon, es mantenen com les principals i més internacionals. Va baixar una mica la producció fa uns anys, però les reedicions del segell Blue Moon li continuen permetent a Pujol un segell per a nous valors, com és Fresh Sound New Talent, que dona oportunitats a joves jazzistes dels Països Catalans i de l'estranger. Aquest 2012 ha editat CD a l'Eva Novoa Trio, Albert Cirera & Tres Tambors, Sergi Sirvent o Giulia Valle Group. Fresh Sound té una bona plataforma de venda per internet i una botiga especialitzada a Barcelona, Blue Sounds. Entre els discos més venuts hi ha els protagonitzats per la nena prodigi del jazz català, Andrea Motis, que, acompanyada de Joan Chamorro -qui la va descobrir en la Sant Andreu Jazz Band- ja ha enregistrat dos discos: Joan Chamorro presenta Andrea Motis (Temps Record, 2010) i Feeling good (Temps Record, 2012), ple de estàndards americans que la jove vocalista interpreta envoltada de bona part dels músics aquí esmentats. Motis farà 18 anys el 2013.

Evidentment, Fresh Sound no és l'única discogràfica de jazz: ContraBaix ha rebut el 2012 el Premi al millor àlbum de jazz de 2011 per En la imaginación, de Sílvia Pérez Cruz & Javier Colina Trio, però recentment ha editat l'últim de Perico Sambeat, Elàstic; l'últim de l'Albert Sanz Trio, O que serà, amb versions de clàssics de la música brasilera.
El col•lectiu de músics valencians Sedajazz ha creat el seu propi segell, Sedajazz Records i ha editat l'últim disc de la vocalista Elma Sambeat, Vuelo de mar; l'últim de la Sedajazz Big Band, Horn Flakes, i la revisió de la bossanova de Thaïs Morell, Cancioneira.

Swit Records és el segell dirigit per l'Ignasi Terraza: de cara a Nadal ha editat Swing, Swing, Swing, amb versions de nadales catalanes interpretades pel mateix Terraza al piano, acompanyat del Cor Vivaldi i diversos vocalistes. Però aquest any va aconseguir que Live at the Living Room-Bangcock, de l'Ignasi Terraza Trio, fos elegit el millor disc de jazz de 2011 per la revista Enderrock i un dels discos supervendes en una de les botigues especialitzades del Japó.

Cooperació internacional. La internacionalització dels jazzistes catalans es presenta com la sortida més viable a la crisi -alhora que necessària per ser reconeguts al seu propi país, un mal que en el món del jazz està terriblement estès. Alguns ja han fet molt camí. El swing de l'Ignasi Terraza ja ha travessat fronteres. Aquest 2012, el virtuós i càlid Raynald Colom ha enregistrat els seus dos últims discos, el flamenc Evocación i Rise, amb Jazz Village, el segell de música improvisada de Harmonia Mundi. Ramon Fossati, que resideix habitualment a París, on ha fundat el quintet Five in Orbit, ha fet una gira per Argentina i Alemanya amb un altre grup, el Glowing Trio format per David Xirgu i Horacio Fumero. I tenen previst gravar un disc aquest 2013.

La manager Rosa Galbany ha portat el seu bateria Marc Ayza a Lituània i a Giulia Valle, a Corea del Sud i Istanbul. Preveu que el 2012 Giulia actuï al Festival de Jazz de Rabat i Ayza vagi al d'Istanbul. Galbany ha trobat en l'Institut Ramon Llull un bon aliat per a exportar els seus jazzistes arreu del planeta.
Des de l'Associació de Festivals de Jazz de Catalunya, l'AFEJAZZ, s'està estudiant com promoure els certàmens i els músics catalans amb alguna intervenció internacional, algun esdeveniment semblant al Meet Catalan Music World, que el 2010 va presentar catorze grups de tots els estils a un conjunt de professionals amb un format showcase. Sembla que la cooperació comença a contagiar-se dels músics als festivals. Una bona notícia que s'haurà de confirmar en 2013.

Àlex Milian


Links per ordre d'aparició:

http://www.harlemjazzclub.es

http://www.cossetania.com/els-100-millors-discos-del-jazz-catala-1299



http://www.gorkabenitez.com/

http://www.davidxirgu.com/

A Marte otra vez: http://www.youtube.com/watch?v=qwChRUCZbQ4

http://www.giuliavalle.com/

Live: http://www.myspace.com/search/Music?q=Giulia%20Valle

http://www.ramonfossati.com/

http://www.horaciofumero.com/

http://www.tallerdemusics.com/escuela-de-musica/

http://www.jorgerossy.com/

http://www.bradmehldau.com/

http://barcelonabass.com/biomario_en.html

http://pericosambeat.com/

New York-Barcelona Crossing : http://www.freshsoundrecords.com/new_york_-_barcelona_crossing__vol.1-cd-50.html

Article NYT
http://www.nytimes.com/2003/01/07/arts/jazzmen-pay-homage-catalonia-barcelona-embraces-american-musicians-building.html?pagewanted=all&src=pm

http://www.llibertfortuny.com/

Albert Palau:
http://escoladejazzbetera.blogspot.com.es/2009/09/alberto-palau.html

Festivals de Jazz dels PPCC
http://kontrolweb.cat/festivals.htm

http://www.barcelonajazzfestival.com/

Vic:
http://www.jazzcava.com/festival/

http://www.jazzterrassa.org/

http://www.freshsoundrecords.com

http://www.myspace.com/evanovoa

http://www.freshsoundrecords.com/els_encants-cd-5735.html

http://www.myspace.com/sergisirventmusic

http://www.tallerdemusics.com/management-y-producciones/jazz/joan-chamorro-quartet-andrea-motis/

www.produccionscontrabaix.com

Sílvia Pérez Cruz:
http://www.youtube.com/watch?v=BR3oefRurpk

http://www.sedajazz.es/sedajazz_records.php

http://www.elmasambeat.com/ELMA_SAMBEAT/Inicio.html

http://thaismorell.com/

http://switrecords.com/

http://www.ignasiterraza.com/

http://www.myspace.com/raynaldcolom

http://www.jazzvillagemusic.com/

http://www.myspace.com/fiveinorbit

http://rgalbany.com/

http://www.marcayza.com/

AFEJAZZ:
http://www.jazzcatalunya.com/