Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2011

Imprimir    Recomanar article
Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Cinema (199)
Festivals i premis cinematogràfics (220)
Personatges Personatges
Agustí Villaronga (11)
Isona Passola (5)
Joel Joan (20)
Ramon Termens (3)
Entitats Entitats
Acadèmia de Cinema Català (6)
Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques de Hollywood (12)
Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d`Espanya (19)
The Academy Awards (71)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Estat Espanyol (1908)
Estats Units d´Amèrica (EUA) (574)
119 lectures d'aquest article
26 impressions d'aquest article
L'èxit de Pa negre
Finalment no va poder ser. Pa negre va quedar fora de la cursa dels Oscars com a millor pel·lícula de parla no anglesa en la penúltima selecció de l'Acadèmia de Cinema de Hollywood, però és un exemple de “com fer un film amb valor universal des de la singularitat”, va dir el conseller de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell, el gener del 2012. És també “un canvi d'escala en el cinema català”, va afegir. El film d'Agustí Villaronga va obtenir un èxit sense precedents durant el 2011 i es va convertir en la primera pel·lícula en versió original catalana que es planta a les portes de Hollywood.

La cinta es va estrenar al festival de San Sebastià del 2010, on 'només' va aconseguir el premi a millor actriu per a Nora Navas, tot i que per a molts era la favorita a la Concha d’Or. Més tard, però, va començar a obtenir el reconeixement del públic i les opinions favorables de la crítica, que li van ser reconeguts amb 13 guardons als Premis Gaudí, el gener del 2011, i nou guardons als Premis Goya, el febrer. A més, va sumar altres reconeixements com el Premi Fotogramas de Plata a la millor pel·lícula espanyola, el Premi Jules Verne del Festival de Nantes a la millor pel·lícula, el Premi Rosa de Sant Jordi de RNE a la millor pel·lícula espanyola, el Premi Rosa del Desert del Festival Fisahara, el Cartelera Túria a la millor pel·lícula o el Premi San Pancracio al millor director del Festival de Cine Español de Cáceres.

Segons la crítica, Pa negre destaca per la seva universalitat malgrat que tradicionalment les històries tan locals semblen interessar ben poc al cinema. La producció es basa en dues novel·les d'Emili Teixidor i explica els anys durs de la postguerra rural a Catalunya, tot i que diversos crítics coincideixen a assenyalar que l'argument i els temes de la pel·lícula del Premi Nacional de Cinematografia, Agustí Villaronga, es podrien traslladar a qualsevol conflicte actual i històric. Segons el crític de cinema Àlex Gorina, Pa negre “és una pel·lícula narrativament clara, dramàticament potent, culturalment definitiva, magníficament interpretada, amb una capacitat claríssima de definir personatges i de mantenir enganxat l'espectador”. En una entrevista al diari Ara, Emili Teixidor confessa sentir-se “garratibat” per l'exit aconseguit, que atribueix al saber fer d'Agustí Villaronga i la productora Isona Passola.

Aquesta assegura al seu torn, en altres entrevistes, que no s'hagués imaginat mai “el furor que ha provocat la pel·lícula” i afegeix que “Pa negre ha demostrat que el cinema català té un públic molt ampli”. “L'important no és el tema sinó les emocions de les persones”. “Si fem bones pel·lícules, la gent vindrà a veure-les”, insisteix Passola. També s'ha queixat, en algunes ocasions, però, que les cintes catalanes només aguantin 15 dies a les sales i considera que els exhibidors podrien esforçar-se més.

Tot i amb això, no hi ha dubte que el cinema català viu un moment dolç. Ho demostren altres pel·lícules com Los pasos dobles, d'Isaki Lacuesta, que es va emportar la Concha d'Or al Festival de Sant Sebastià o Catalunya Über Alles, dirigida per Ramon Térmens, que també ha estat reconeguda amb diversos premis, així com Herois, Bruc. La llegenda o Elisa K. Ramon Térmens i Joel Joan, president de l'Acadèmia del Cinema Català, asseguren, però, que continua sent molt complicat estrenar cintes en català a l'Estat i que Pa negre ha estat una excepció. Però és un primer pas.