Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2011

Imprimir    Recomanar article
Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Motociclisme (191)
Trofeus, campionats, medalles, rècords (1378)
Personatges Personatges
Joan Roma (17)
Jordi Arcarons (16)
Laia Sanz (4)
Marc Coma (15)
Entitats Entitats
Ral·li Dakar (28)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Amèrica del Sud (14)
42 lectures d'aquest article
3 impressions d'aquest article
Marc Coma guanya el seu tercer Dakar
2006, 2009 i 2011. El 15 de gener, el pilot català de motos Marc Coma (KTM) va aconseguir el seu tercer http://www.dakar.com/index_DAKes.htmlen proclamar-se vencedor de l’edició del 2011 amb un avantatge final de 15 minuts i 4 segons sobre el francès Cyril Despres (KTM). Coma va realitzar la prova en 50 hores, 48 minuts i 21 segons, al manillar de la KTM 450 Rally, després de 9.000 quilòmetres recorreguts en 15 dies.

El pilot català va aconseguir el triomf després de finalitzar cinquè en la darrera etapa disputada entre Córdoba i Buenos Aires en què l'holandès Frans Verhoeven (BMW) va ser el vencedor. El portuguès Helder Rodrigues (Yamaha) va arribar a la meta en segona posició, el brasiler Jean De Azevedo (KTM) va ser tercer, i Despres, quart, a 44 segons del vencedor de la jornada. Coma va arribar a 2:16” de Verhoeven i el seu motxiller, Joan Pedrero (KTM), setè. Els competidors van afrontar un traçat més curt del que era habitual, amb 181 quilòmetres d'especial, que deixava poc marge per a sorpreses d'última hora atès l'ampli avantatge que tenia Coma a la classificació.

No obstant, la sorpresa de la jornada la va protagonitzar el xilè Francisco Chaleco López (Aprilia), que va trencar l'amortidor del darrere de la seva moto al quilòmetre 159 i va acabar la jornada quart. L’incident li va fer perdre el tercer lloc de la general a favor del portuguès Rodrigues. El també català Jordi Viladoms (Yamaha) va arribar molt endarrerit, a més d'una hora i mitja del guanyador. Coma va pujar al lloc més alt del podi a Buenos Aires, acompanyat del seu tradicional rival, Despres, al segon calaix.

Amb aquesta victòria, Coma va fer història ja que es va convertir en l'únic pilot que ha estat capaç de conquistar en tres ocasions el ral·li més dur del món. El set vegades campió del món de raids continua acumulant èxits als seus 34 anys. Tot i que enguany la cursa va començar marcada per la incertesa en la categoria de motos lligada al canvi de reglament que limitava els motors de les motocicletes a 450cc, i que ha permès l’entrada de nombroses fàbriques que han augmentat molt la competència, Marc Coma va tornar a ser la referència del gran grup i, en un altre duel amb el francès Cyril Despres, va imposar la seva llei. Líder de la classificació general des de la quarta etapa, va anar augmentant progressivament el seu avantatge.

El pilot d’Avià (7 d’octubre de 1976) va debutar al Dakar l’any 2002. Des d’aleshores el Dakar ha estat la seva gran meta. El 2003, va poder participar-hi ja amb una moto oficial (KTM), formant equip amb Nani Roma i Isidre Esteve i va finalitzar la prova en l’onzena posició. A partir d’aleshores, Coma ha anat acumulant victòries. L’any 2005, ja va ser segon per darrera de Nani Roma. El 2006, va confirmar el seu lideratge amb la victòria final a la prova més dura del món. De fet, malgrat no obtenir cap victòria d’etapa, va imposar-se gràcies a la seva regularitat, posat que va acabar totes les etapes, menys una, entre els cinc primers classificats, amb set segones places. L’any següent, després de guanyar tres etapes i liderar la prova amb un còmode avantatge, en la penúltima etapa va cometre un error de navegació i en l’intent de recuperar el temps perdut va patir una caiguda que el va obligar a abandonar. El triomf final aniria a parar a mans del seu gran rival, el francès Cyril Despres. El 2008, el Dakar va ser suspès per les amenaces terroristes, i finalment, el 2009, el primer any que tenia lloc la competició a l’Argentina, el pilot català va tornar a imposar-se amb comoditat, aconseguint el que fins aquell moment era el seu segon triomf a la competició.

El 2011, a la victòria de Marc Coma cal sumar l’èxit de Laia Sanz, que va completar la seva primera participació al Dakar amb un balanç positiu, amb només 25 anys. Va acabar en la 39a posició dels gairebé 100 pilots que van superar la prova i encapçalant la classificació de dones. Deu cops campiona del món de trial, la pilot es va enfrontar per primer cop a la duresa de la prova més exigent i llarga del panorama competitiu. Per la seva banda, Jordi Arcarons, que va deixar de competir al Dakar el 2003, va complir amb la seva tasca de motxiller de luxe de Sanz. I Nani Roma va haver d’abandonar en la novena etapa perquè se li va trencar el diferencial del darrere.