Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2000

Imprimir    Recomanar article
El rei Joan Carles, Pujol i Clos, entre d'altres, en la inauguració de la nova rotativa del Grupo Zeta

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Llengua catalana (1362)
Premsa escrita (199)
Personatges Personatges
Javier Godó (10)
José Antich (5)
Juan Tapia (6)
Lluís Foix (2)
Entitats Entitats
ABC (35)
Agència Catalana de Notícies (11)
El 9 Nou (12)
El Periódico de Catalunya (52)
El Punt (29)
El Punt Digital (1)
Eurolang (1)
Grup Planeta (28)
Grupo Zeta (20)
La Vanguardia (70)
Regió 7 (11)
Segre (8)
Vilaweb (12)
66 lectures d'aquest article
24 impressions d'aquest article
El primer diari d'Espanya íntegrament en color
Premsa
El divendres 3 de novembre del 2000, EL PERIÓDICO DE CATALUNYA va arribar als quioscos amb un aspecte radicalment nou. S’havia convertit en el primer diari d’informació general d’Espanya publicat en color. Però aquest pas endavant del diari no va consistir només a acolorir-ne les pàgines, sinó que també s’hi va incorporar una nova estructuració dels continguts per facilitar la distinció de les informacions i es va apostar per donar més rellevància a l’aspecte visual reforçant la fotografia i els gràfics.

Així, EL PERIÓDICO es va dividir en tres parts diferenciades. Per una banda hi ha les seccions de Tema del dia, Internacional, Política i Economia, situades al principi del diari i amb un ot sobri i rigorós. Per l’altra, les seccions Coses de la vida i Esports, amb un contingut i un aspecte menys transcendent, més visual i més obert al disseny, encara que amb la mateixa seriositat informativa. I finalment, l’Exit, un quadern separat del diari (i amb portada pròpia) dedicat als temes d’Espectacles, Gent i Ràdio i Televisió.

El diari, que a partir de llavors va grapat, afegeix també a l’oferta nous suplements i la imatge renovada del Dominical i el Teletodo, fruit dels acords de distribució conjunta amb l’editora de l’Abc. A més a més, des d’aquell dia, totes les publicacions surten al carrer tant en català com en castellà.

Tot aquest canvi va ser possible perquè Grupo Zeta va posar en marxa unes noves instal•lacions tècniques a Parets del Vallès, les més modernes de la premsa espanyola. Aquestes instal•lacions van ser oficialment inaugurades el 3 de novembre en un acte on van ser presents, entre moltes d’altres autoritats, el rei Joan Carles, el president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol, el vicepresident primer del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i l’alcalde de Barcelona, Joan Clos. També va assistir a l’acte el president del Grupo Zeta, Antonio Asensio, convalescent d’una greu malaltia.

En definitiva, el canvi de El Periódico era un canvi molt profund i la gran incògnita era saber com el rebrien els lectors. A l’acabar l’any, encara no es disposava de dades de difusió per poder saber quin havia estat l’efecte del nou disseny sobre les vendes del diari. I, especialment, si havia incidit en el llarg frec a frec que El Periódico mantenia amb La Vanguardia pel lideratge de la premsa a Catalunya. Una lluita que també es podia veure afectada pels canvis que va registrar La Vanguardia durant l’any. El 21 de març, nou dies després que el Partit Popular guanyés les eleccions legislatives per majoria absoluta, Javier Godó propietari de La Vanguardia va comunicar al consell de redacció que havia decidit substituir el director del rotatiu, Juan Tapia, per José Antich, fins llavors coordinador de l’àrea de política del diari. Tapia dirigia el diari des de 1987 i havia culminat el procés de modernització i redisseny de la publicació iniciat pel seu antecessor Francesc Noy. Lluís Foix també va ser rellevat com a director adjunt i responsable de les pagines d’opinió.

Pel que fa a la premsa comarcal, El Punt va culminar el mes de març el procés de trasllat de la seva redacció central a l’edifici de la Farinera de Girona i a finals d’any, el 17 de novembre, va anunciar que Hermes Comunicacions (l’empresa editora d’ El Punt i Vilaweb, el servei d’Internet líder en català, havien arribat a un acord per crear El Punt Digital, una web que pretenia anar més enllà d’una simple edició electrònica del diari.

Tres altres diaris comarcals catalans, El 9 Nou, Regió 7 i Segre van unir els seus esforços per oferir més serveis als seus subscriptors creant un club comú per a tots ells: el Club de l’Eix, en referència a l’Eix transversal que enllaçava les ciutats on tenien les seves respectives seus centrals: Vic, Manresa i Lleida. Era un pas modest, però un pas que assenyalava la voluntat de cooperació entre aquestes tres publicacions.

Sense deixar el terreny de la informació local, el mes d’agost el grup Planeta va comprar el 75% l’Agència Catalana de Notícies, un projecte nascut un any abans sota l’impuls de les Diputacions de Girona, Lleida i Tarragona i destinat a oferir informació de tot el territori català en format de so i imatge a través d’Internet. Era una mostra més de l’interès del grup Planeta per les noves tecnologies de la comunicació i la seva voluntat de fer-se present en la premsa catalana, com ja ho era a l’espanyola per mitjà de la seva participació accionarial a La Razón.

També a través d’Internet funcionava una altra agència informativa, Eurolang, creada el 1998 i que agrupava a diaris europeus en llengües minoritàries dels seus respectius estats. En la reunió d’aquests diaris celebrada a Bolzano, al Tirol italià, el maig del 2000 es va decidir que aquest grup de diaris es constituirien formalment en associació el mes d’abril del 2001 en el curs d’una reunió que se celebraria a Mallorca, organitzada pel Diari de Balears.