Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2004

Imprimir    Recomanar article
El Grup Godó i Planeta es van fer càrreg d'un AVUI, ja sense deutes

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Llengua catalana (1362)
Premis, guardons i homenatges (507)
Premsa escrita (199)
Entitats Entitats
Actual (1)
Associació de Publicacions Periòdiques en Català (16)
Avui (154)
Cavall Fort (14)
Coordinadora de Mitjans (6)
Corporació Catalana de Comunicació S.L. (8)
Descobrir Cuina (1)
Dossier Econòmic (5)
Editorial Planeta (28)
El 3 de Vuit (2)
El 9 Nou (12)
El Punt (29)
El Temps (22)
Emprèn (1)
Grup Godó (35)
Institut Català de Finances (22)
Premsa Catalana S.A. (7)
Regió 7 (11)
Segre (8)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Catalunya (2926)
34 lectures d'aquest article
4 impressions d'aquest article
Un mercat a l’alça
Premsa
El 2004, la premsa en català va seguir mostrant una bona salut, i una de les dades de difusió més consolidades l’oferia el conjunt de capçaleres agrupades en l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), que n’agrupava un total de 126, en diverses modalitats setmanals, quinzenals, mensuals o bimensuals, que sumaven una difusió conjunta de 775.000 exemplars mensuals amb una audiència de 2,2 milions de lectors. Només el ressò d’anys assolit per aquest centenar llarg de setmanaris i revistes, entre les quals hi havia publicacions històriques com ara Cavall Fort o de prestigi recent i guanyat en termes de mercat per la qualitat mostrada com ara Descobrir Cuina, demostrava sobradament el potencial del català en premsa escrita, desmentint els tòpics sobre la dificultat afegida que representava la llengua del país a l’hora d’impulsar una publicació. L’APPEC va néixer el 1983 amb els objectius de contribuir a la normalització lingüística i defensar els interessos de les revistes associades, i agrupava els editors de revistes en català d’informació general i especialitzada, que tenien una distribució i difusió de caràcter nacional. El desembre del 2004, l’APPEC va publicar la Revista de les Revistes (edició 2004) sobre el tema Polítiques de comunicació i la Guia dels mitjans de comunicació en català 2005, que recollia les adreces de 1.400 mitjans de comunicació en català que conformaven l’espai català de comunicació en premsa nacional i regional, premsa comarcal i local, radio nacional i regional, radio comarcal i local, televisió nacional i regional, televisió comarcal i local, premsa digital nacional i regional diària i d’altres periodicitats, premsa digital comarcal i local, agències de noticies, associacions de mitjans i agències de mitjans.

Les dades d’aquesta associació parlaven, doncs, de l’existència d’unes 80 editorials que produïen més de cent capçaleres, a les quals, dins del panorama català, s’havien de sumar les que representava el grup Coordinadora de Mitjans (Comit), que agrupava El Punt, Regió 7, El 9 Nou, El 3 de vuit, El Segre i altres, i tenia una mitjana de 420.000 lectors diaris, xifra que el convertia en el tercer grup informatiu dels Països Catalans en xifres absolutes. En l’àmbit de la informació econòmica destacava el Grup Dossier, editor del setmanari Dossier Econòmic de Catalunya i de la revista Emprèn, amb 95.000 exemplars de tirada i un prestigi consolidat després de 7 anys al mercat i d’organitzar els principals premis empresarials del país a la Nit de l’Economia i l’Empresa. En una fase d’expansió, el 2004, el grup va llançar un nou producte, Actual, un setmanari català d’informació general que va sortir al carrer el 25 de novembre del 2004. Actual, que inicialment constava de 48 pàgines i valia un euro i mig, s’afegia a la tradició d’El Temps en l’àmbit dels setmanaris d’informació en català.

Dins d’aquesta panoràmica de creixement de la premsa en català, la presentació el 15 de juny per part de l’empresa Premsa Catalana, editora del diari AVUI, d’ un expedient de fallida va obrir noves perspectives a la situació de deute acumulat que arrossegava el primer diari de Catalunya des feia anys. L’expedient de fallida tenia el clar objectiu de donar una sortida empresarial definitiva al diari emblemàtic de la democràcia catalana recuperada i de mantenir la línia editorial endegada uns anys enrere.

Es va poder concretar d’aquesta manera el deute del diari en 48 milions d’euros, i després que nombrosos grups mostressin el seu interès per la capçalera, el 29 de desembre del 2004, la comissió liquidadora de Premsa Catalana SA la va adjudicar a Corporació Catalana de Comunicació SL, una empresa formada pel Grup Godó i per editorial Planeta. A més de la capçalera del diari AVUI, aquest grup n’assumia la plantilla i donava entrada a l’accionariat del diari a l’Institut Català de Finances, a través de la filial ICF Holding, amb un 20% del capital. El primer diari català encarava així el 2005 amb uns comptes completament sanejats i amb una sòlida empresa al darrere.