Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 1997

Imprimir    Recomanar article
Antoni Bassas dirigia i presentava el programa més escoltat de la ràdio catalana el 1997

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Estudis, estadístiques, audiències i sondejos (1173)
Personatges Personatges
Antoni Bassas (28)
Antonio Herrero Lima (5)
Iñaki Gabilondo (8)
Luis del Olmo (12)
Entitats Entitats
40 Principales (7)
Cadena COPE (52)
Cadena SER (47)
Catalunya Informació (12)
Catalunya Ràdio (123)
COM Ràdio (32)
Estudi General de Mitjans (32)
Onda Cero (26)
RAC 105 (5)
Ràdio Nacional d`Espanya (21)
26 lectures d'aquest article
3 impressions d'aquest article
El lideratge de Catalunya Ràdio
Ràdio
El 1997, l’Estudi General de Mitjans (EGM) va certificar el lideratge de Catalunya Ràdio a Catalunya, si bé el sector, en general, havia registrat una pèrdua d’oients del 12,24%, bàsicament en ràdio convencional, mentre que altres tipus de ràdio, com les de formula musical, havien tingut només una pèrdua d’audiència del 2,88%.

Per la seva banda, els responsables de Catalunya Ràdio van assenyalar, però, que l’acumulat de l’any 1997 confirmava que l’emissora havia augmentat un 3% la seva audiència fins a 615.000 oients. Els programes de matí continuaven liderant la franja radiofònica, i El matí de Catalunya Ràdio, dirigit i presentat per Antoni Bassas, era el més escoltat, amb un promig de 282.000 persones diàries. El 29 de setembre, un programa de Catalunya Ràdio, ¿Alguna pregunta més? va obtenir un dels 35 Premis Ondas concedits per Ràdio Barcelona, que va ser lliurat als seus responsables el 13 de novembre a Barcelona. El premi va representar una fita en el reconeixement a la tasca d’un mitjà que havia anat consolidant la seva presència dia a dia i gaudia ja d’un ampli favor de públic.

La segona emissora en audiència a Catalunya era la Cadena SER, que baixava un 30,87% respecte a l’any anterior, seguida de la COPE, que va pujar un 6,59%, i d’Onda Cero, que havia perdut un 48%. El cas de COMRàdio era diferent, en la mesura que havia partit a principis d’any d’unes xifres molt inferiors, però havia arribat a finals d’any amb 280.000 oients de mitjana, i era l’emissora que més havia crescut al llarg de l’any, com a reflex d’un estil particular i punyent.

En tots els casos de ràdio matinal feta a Catalunya es detectava, segons van declarar en diverses ocasions alguns protagonistes de la informació, un estil particular i diferenciat, que defugia la polèmica per la polèmica i practicava un enfocament neutre de les tertúlies o les entrevistes que donava prioritat al discurs de la informació sobre el titular o les declaracions fàcils o banals i, per descomptat, sobre les desqualificacions.

En el panorama radiofònic, menció apart mereixia el cas de Catalunya Informació, l’emissora nascuda el 1992 que havia creat un manera nova d’oferir informació a Catalunya i a l’Estat, on era pionera absoluta en la concepció de la informació com a servei permanent, gairebé en temps real, a la manera de les agències de premsa.

Segons l’EGM, Catalunya Informació havia consolidat una mitjana de 133.000 oients, amb una tendència a l’alça, sobretot a la franja horària de 7 a 9 del matí, on s’havia convertit en el mitjà d’informació preferit per tota la població treballadora catalana. L’emissora, a més de les aportacions fetes al panorama radiofònic amb la seva formula de notícies non-stop, també havia instaurat nombrosos canvis en la gestió i la manera d’oferir les notícies, per locutors professionals, que també s’encarregaven de menar els controls tècnics a través d’un sistema digitalitzat i d’inserir-hi la publicitat quan convenia, imprimint un ritme sempre ajustat a les necessitats de la informació i no a les contingències de la publicitat.

Les dades de l’Estudi General de Mitjans (EGM) van aclarir també que pel que feia a l’anomenada radiofórmula, la Cadena 40 Principales continuava sent la líder del sector, malgrat haver registrat un 28,96% de pèrdua en oients. RAC 105, de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV), quedava en segon lloc, si bé amb una tendència a l’augment del 34,13% respecte a l’última valoració feta per l’EGM.

Pel que feia al conjunt de l’Estat, la Cadena SER continuava dominant, amb 4.222.000 oients, seguida de la COPE, amb 3.325.000; d’Onda Cero amb 1.868.000 i Ràdio Nacional d’Espanya (RNE) amb 1.619.000 oients. En la llista de programes el més escoltat era l’Hoy por hoy d’Iñaki Gabilondo (SER), seguit de La Mañana d’Antonio Herrero (COPE) i de Protagonistas de Luis del Olmo (Onda Cero).