Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2003

Imprimir    Recomanar article
Dades del teatre a Catalunya

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Estudis, estadístiques, audiències i sondejos (1173)
Premis, guardons i homenatges (507)
Teatre (195)
Personatges Personatges
Albert Espinosa (5)
Àlex Rigola (15)
Anna Lizaran (11)
Carles Santos (24)
Cesc Gelabert (4)
Clara Segura (3)
Domènec Reixach (10)
Eduardo de Filippo (2)
Joan Ollé (11)
Joan Borràs (2)
Josep Montanyès (13)
Llorenç Corbella (5)
Lluís Pasqual (14)
Lola Lizaran (2)
Marta Ribera (2)
Sergi Belbel (23)
Sol Picó (12)
Entitats Entitats
Associació d´Empreses de Teatre a Catalunya (11)
Catalan Theatre Worldwide (2)
Generalitat de Catalunya (1919)
Institut Català de les Indústries Culturals (20)
Premi Nacional de Cultura (21)
Societat General d'Autors i Editors (20)
Teatre Lliure- Teatre públic (46)
Teatre Nacional de Catalunya (76)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Catalunya (2926)
41 lectures d'aquest article
4 impressions d'aquest article
767 recomanacions d'aquest article
Un any de consolidació
Teatre
El balanç de les activitats teatrals de la temporada 2002-2003 a Catalunya va ser positiu, tant en recaptació com en assistència d’espectadors. Segons dades de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), que agrupava els teatres i les companyies privades, el nombre de funcions va passar de les 8.470 de la temporada anterior a les 8.513 el 2003, i el nombre d’espectadors de 1.973.307 a 2.208.192. Per tant, les funcions van generar una puja de la facturació: dels 37 i escaig milions d’euros de l’any anterior als 45 i escaig del 2002-2003. En general, i prenent com a referència Barcelona, el nombre d’espectadors va fer una puja del catorze per cent, i els espectacles més vistos van ser Sit, Mamaaá!, Pel davant i pel darrere, 5 mujeres.com, Esmoquin, Gaudí, Poe, Rubianes, solamente, Peter Pan i Dissatbe, diumenge i dilluns, amb una proporció de representacions en castellà lleugerament superior a la de l’any anterior. El balanç del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) també va ser positiu. Segons el seu director, Domènec Reixach, l’ocupació va ser més elevada durant tota la temporada i en la programació va destacar el fet que alguna de les obres representades haguessin de ser reposades per cobrir la demanda.

Per la seva banda, el Teatre Lliure va nomenar l’11 de març al capdavant de la institució el jove director de teatre Àlex Rigola per substituir Josep Montanyès, desaparegut el novembre del 2002. Tot seguit, Rigola va presentar la nova temporada amb una proposta de risc, pressupostada en dos milions d’euros, que pretenia despertar l’interès del públic jove i que incorporava el mateix Rigola com a autor, a més de Joan Ollé, Carles Santos, Cesc Gelabert i Lluís Pasqual, entre d’altres.

Entre les noves iniciatives teatrals de l’any va destacar la creació el mes de març del Catalan Theatre Worldwide, amb l’objectiu de donar a conèixer al món la feina que estaven fent les companyies catalanes. Aquest nou organisme estava finançat per l’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC), que depenia del departament de Cultura de la Generalitat, que hi va aportar 150.000 euros, i també de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE), que va fer una aportació de 30.000 euros a fons perdut i per a un període de dos anys. El Catalan Theatre Worldwide no solament havia de mostrar la creativitat, els guions i l’autoria d’espectacles teatrals, sinó que també entraria en l’apartat audiovisual de les companyies, ja que moltes combinaven l’activitat escènica amb la televisió i el cinema. El projecte també incloïa la creació de material divulgatiu en sis idiomes (català, castellà, anglès, francès i italià).

Pel que fa als premis, l’actriu Anna Lizaran va ser guardonada el juliol amb el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya. En el seu parlament durant l’acte de lliurament celebrat al setembre, l’actriu va tenir unes paraules de record per a la seva germana i també actriu, Lola Lizaran, desapareguda el 7 de juny del 2003. Al novembre també es van atorgar a Premià de Mar els premis Butaca de teatre i cinema en la seva novena edició, que van guardonar especialment l’obra Dissabte, diumenge i dilluns, amb text d’Eduardo de Filippo i adaptació al català de Sergi Belbel, que al seu pas pel TNC va ser el gran èxit de la temporada. El musical Gaudí va aconseguir dos guardons (millor espectacle musical i millor actor), i el premi a la millor actriu de repartiment va ser per a Clara Segura per El sommi d’una nit d’estiu, mentre que l’actriu Marta Ribera va rebre el de millor actriu de musical per Jekyll & Hyde . El premi al millor espectacle de petit format va ser per a L’oficiant del dol, del Teatre Lliure, i el millor espectacle de dansa per a La dona manca, de Sol Picó. El premi honorífic el va rebre l’actor Joan Borràs, mentre que el dramaturg Albert Espinosa aconseguia el premi al millor text teatral.

En un altre registre, també molt important pel ressò que tenia a tot el món i pel gran nombre de contractacions que s’hi feien de companyies i grups catalans, el 2003 va destacar novament la Fira de Teatre de Tàrrega, sota la direcció de Llorenç Corbella, que va registrar una assistència de 105.000 persones i la representació de 891 espectacles.