Projecte tancat a partir de 2014. Tanmateix tots els continguts dels de 1994 fins a 2013 inclòs continuen consultables. Les eines (cercador, comptador de notícies,...) continuen en funcionament.

Article

Any 2001

Imprimir    Recomanar article
Els menors de 16 anys podran anar asseguts al darrere la moto només en vies urbanes i amb els pares

Fes-ho còrrer Fes-ho còrrer
  • twitter
  • facebook
Paraules clau Paraules clau
Poder legislatiu i lleis (992)
Trànsit (172)
Personatges Personatges
Xavier Pomés (48)
Entitats Entitats
Guàrdia civil (196)
Mossos d`Esquadra (346)
Servei Català de Trànsit (53)
Indrets geogràfics Indrets geogràfics
Catalunya (2926)
64 lectures d'aquest article
2 impressions d'aquest article
Finalment, menys morts
Trànsit
El 2001 va ser el primer any complet en què el Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra van exercir el control de totes les carreteres catalanes. Aquesta assumpció havia anat precedida per algunes polèmiques sobre la necessitat que es donés cabuda dins de la Policia de la Generalitat a un nombre elevat d’agents de la Guàrdia Civil. Es deia que els Mossos no disposaven d’experiència suficient i que no podrien oferir un servei tan professional com el que tradicionalment havia ofert la Guàrdia Civil. En acabar l’any es van oferir les habituals estadístiques d’accidents i morts a la carretera. Per primer cop en set anys les xifres havien baixat de forma significativa: un 10% en el nombre d’accidents i un 11% en el de morts, que van ser 551.

Tot i que els responsables del Servei Català de Trànsit mai no van voler vincular la reducció d’accidentalitat amb la seva actuació, el cert és que durant l’any es van posar en marxa un conjunt de mesures i campanyes per millorar la seguretat viària. Probablement, les que més repercussió van tenir van ser les de control d’alcoholèmia, que en el primer cap de setmana d’aplicació, el mes d’abril, van suposar la realització de més de 8.000 proves, amb resultat de 508 denúncies i 138 atestats. Una altra novetat d’aquesta campanya, que va durar tot l’any, va ser que per primer cop es feia de forma coordinada entre la policia de Trànsit i les diverses policies locals.

El Servei Català de Trànsit va destacar, a més, la seva voluntat d’aplicar una política de duresa contra les infraccions i de mantenir una vigilància extrema de l’alcoholèmia, que, segons el conseller d’Interior, Xavier Pomés, havia estat la causa de dues de cada cinc morts en accident de trànsit. En tot cas, d’abril a novembre, Trànsit va fer més de dos-cents mil controls a les carreteres, cosa que, segons van destacar alguns mitjans, podia haver tingut una incidència directa en la disminució del nombre d’accidents mortals a Catalunya.

També va destacar que la tramitació d’una nova llei de trànsit per part de l’Estat va situar els temes de seguretat viària en primer pla de l’actualitat. L’esperit general de la nova reglamentació anava en el sentit d’endurir les sancions als conductors que no respectessin les normes i de prohibir algunes pràctiques de risc, com ara parlar per telèfon mòbil mentre es condueix, que s’havien generalitzat en els anys anteriors.

En concret, s’endurien sensiblement les sancions, amb multes de fins a un quart de milió de pessetes, per circular sota els efectes de l’alcohol, la conducció temerària i l’excés de velocitat en un 50% sobre el límit permès. Cadascuna d’aquestes infraccions podia suposar la suspensió del carnet durant tres mesos, i l’acumulació de tres faltes d’aquests tipus en dos anys, la retirada definitiva del permís de conduir.

La llei va ser definitivament aprovada el 29 de novembre pel Congrés dels Diputats després d’incorporar les esmenes aportades pel Senat. La proposta inicial de prohibir que els menors de 12 anys viatgessin en moto va quedar finalment matisada, en permetre als nens d’entre 6 i 12 anys d’anar de paquet, però només en vies urbanes, acompanyats dels seus pares o tutors i duent un casc homologat.